Saturday 31 December 2011

PESANAN IKHLAS DARI KUMPULAN MUHIBBAH........

PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT bahagian 2

KAEDAH MEMPEROLEH DAN APLIKASI

# USIA 6-24 TAHUN : pembelajaran pada usia ini berlangsung di institusi-institusi pendidikan; sekolah rendah, sekolah menengah dan pengajian tinggi. Objektif pembelajaran pada tahap ini untuk membangukan secara holistic empat aspek berikut iaitu : (1) aspek fizikal, (2) intelektual (3) kapasiti social dan (4) pembangunan emosi dan mental.

 
                                                         
# USIA 25-60 TAHUN : pembelajaran pada tahap usia ini berlangsung secara tidak formal melalui media instructional  di tempat kerja, dari rakan sekerja, media massa, teknologi maklumat, persekitaran dan alam sekitar. Individu julat umur ini belajar daripada pengalaman penyelesaian masalah. Untuk itu mereka memerlukan pembangunan intelek, kemampuan dan intergriti yang berterusan.


  

# USIA 60 TAHUN KE ATAS : Pembelajaran menerusi aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan tahap umur mereka seperti kerja-kerja bersifat kemasyarakatan. Individu dalam julat ini mampu mendapat dan menyumbangkan pengetahuan kepada masyarakat. Mereka juag boleh menjalankan kerja-karja sukarela melalui persatuan atau kelab komuniti yang wujud daam masyarakat. Aktiviti seperti ini mampu melahirkan rasa kepuasan kepda golongan ini disamping member I faedah kepada masyarakat.


MODEL PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT


RUMUSAN

KEMAHIRAN PENGURUSAN MAKLUMAT DAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT ADALAH SALING BERKAIT ANTARA SATU SAMA LAIN......(^_^)

PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT


KONSEP DAN DEFINISI
Pembelajaran sepanjang hayat ialah pencarian ilmu pengetahuan untuk peribadi atau professional yang dilakukan sepanjang masa, sukarela, dan atas motivasi kendiri.  Ia juga pembangunan potensi manusia melalui proses pembelajaran berterusan yang memotivasi dan mengupayakan individu menguasai ilmu, menghayati nilai murni yang diperlukan sepanjang hayat dan meluasi pengalaman hidup supaya individi mengambil tanggungjawab dalam berbagai peranan dan keadaan dengan yakin dan serta kreatif menghadapi  segala cabaran hidup.( Ibrahim Ahmad Bajunid 2006, Hargreaves 2004, Aspin et al. 2001, Gelpi 1995).
Zulkefli (2005) mentakrifkan PSH atau Pembelajaran Brerterusan sebagai prose sepanjang hayat yang terdiri daripada latihan, pembangunan diri dan pembeajaran.

PSH dilalaksanakan dalam beberapa konsep dan konteks berikut iaitu:






1, Home schooling yang berkonsep tidak formal dan dijalankan di rumah.

2, Pendidikan dewasa yang berkonsep formal untuk mendapatkan kemahiran sijil yang diperlukan untuk memulakan kerjaya.

3, Pendidikan lanjutan yang berkonsepkan formal dan dijalankan di instituasi pengajian tinggi.

4, Latihan dalam perkhimatan (job trining) yang berkonsep formal atau tidak formal untuk meningkatkan profesionalisme dan kemahiran melalui bengkel atau kursus yang dianjurkan oleh organisasi.

5, Pembelajaran maya yang berkonsep formal dan tidak formal berasaskan pembelajaran kendiri menggunakan alat multimedia dan sumber dalam talian


LITERASI MAKLUMAT DAN PSH
Untuk memperkasakan penguasaan literasi maklumat, proses PSH perlu dilaksanakan secara konsisten. Kedua-dua jelas mempunyai hubung kait di antara satu sama lain seperti berikut:

1, Bersifat mendorong-kendiri dan terarah-kendiri:
Kedua-dua proses berjalan berasaskan inisiatif dan motivasi kendiri setiap individu tanpa memerlukan arahan atau panduan individu yang lain. Walau bagaimanapun, bimbingan atau nasihat individu yang berpengalaman boleh membantu dalam kedua-dua proses tersebut.

2, Berpotensi membangunkan kuasa-kendiri :
Kedua-dua proses berpotensi membangunkan kuasa-kendiri setiap individu ke tahap yang lebih baik dalam kehidupan tanpa mengira latar belakang ekonomi atau social (umur, agama, bangsa dan status).

3, Bersifat benar-kendiri :
Kedua-dua proses akam menjadikan seorang indvidu celik maklumat dan pengetahuan serta berpotensi menjadikannya seorang yang berilmu dan bermoral.
                              

PENGURUSAN MAKLUMAT

DEFINISI DAN KONSEP MAKLUMAT

Menurut beberapa kamus umum, maklumat ialah data, bahan, dan pengetahuan. Selain itu, maklumat  adalah data yang tersusun dalam satu struktur yang mana mempunyai makna. Ciri-ciri maklumat perlulah relevan, boleh dipercayai, boleh difahami, lengkap, tepat pada masanya.


KONSEP LITERASI MAKLUMAT

PENGURUSAN MAKLUMAT DAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT

KEPENTINGAN

1, Pada peringkat individu, ia boleh membantu individu merancang  srategi untuk mendapat kemahiran dan pengetahuan untuk meningkatkan kerjaya mereka.

2, Dapat menguasai pelbagai kemahiran terkini.

3, Pada peringkat organisasi, pengurusan pengetahuan juga dapat membantu organisasi dalam memperbaiki kebersanan dan kecekapan, memperbaiki kedudukan pasaran, memperbaiki komunikasi antara pekerja, meningkatkan sinergi antara pekerja, dan membolehkan pembelajaran menjadi lebih lebih berkesan dan cekap.(Beijerse 1999).

4,  Amat releven dalam aspek isu semasa bagi menghasilkan keputusan yang betul mengenai isu-isu yang penting dalam kehidupan seharian.

5,  Berupaya mengembangkan potensi seseorang itu melalui proses pembelajaran berterusan yang dapat memotivasi dan membolehkan sesorang individu itu menguasai ilmu, menghayati nilai murni dan memperluaskan pengalaman hidup supaya individu itu berupaya menangani cabaran hidup dengan yakin serta kreatif.

6, Penguasaan PSH adalah sejajar dengan kehendak social dan ekonomi semasa yang mendorong individu menjadi aktif demi kebaikan diri sendiri.(Zahiyah dan Abdul Razak 2010)

Friday 30 December 2011

KERJA BERPASUKAN (2)

CABARAN KEPADA KERJA BERPASUKAN



1, FORMING/PEMBENTUKAN

Pasukan dibentuk dan tugas diagihkan. Di sini ahli pasukan lebih kepada pelakuan perseorangan. Walaupun persefahaman itu ada, tetapi ahli pasukan tidak mengenali satu sama lain untuk mempercayai. Masa dihabiskan untuk merancang, mengumpul data dan menjalinkan hubungan antara satu sama lain.

2, STORMING/MENCAMBAH

Pasukan cuba menangani tugasan pekerjaan dengan mencadangkan idea-idea. Akan tetapi percangahan idea dan jika fasa ini tidak dikendali dengan baik, ia akam melumpuhkan kerja berpasukan. Perhubungan antara pasukan akan terbentuk atau tidak di fasa ini.
                Jika pasukan terlebih fokus untuk mendapatkan persetujuan semua, pasukan mungkin akan memilih jalan atau cara terbaik untuk menyelesaikan masalah atau pekerjaan. Ini akan menimbulkan masalah di kemudian hari. Amatlah pentig jika difasa ini, pasukan tersebut memnpunyai pemimpin yang boleh menjalankan pekerjaan debgan teguh dan kuat.

3, NORMING/NORMA

Dalam fasa ini ahli pasukan bergerak kea rah bekerja secara harmoni dengan ahli bersetuju terhadap nilai dan peraturan pasukan beroperasi. Dalam situasi yang terbaik, pasukan boleh bertindak supaya ahli pasukan mengambillebih tanggungjawab. Risiko yang mungkin berlaku ialah pasukan mungkin menjadi relax dan dan mereka kehilangan daya kretiviti dan daya usaha yang membawa mereka ke tahap tersebut.

4, PERFORMING/MENJALANKAN

Tidak semua pasukan akan mencapai tahap ini. Pasukan dikenali sebagai pasukan yang Berjaya  menjalankan tugas jika mereka ada keupayaan bekerja sendiri, bermotivasi, berilmu dan berdaya boleh. Keputusan dibuat secara kolaboratif dan sikap bertoleransi diamalkan kerana wujud sikap saling hormat menghormati dalam komunikasi antar ahli pasukan.

5, ADJOURNING & TRANSFORMIG/ PENAMATAN

Ini adalah fasa terakhir yang ditambah oleh Tuckman untuk meliputi penamatan projek dan pembubaran kerja berpasukan. Pasukan boleh kembali ke mana-manafasa dalam model ininjiak mereka mengalami perubahan seperti melihat semula matlamat projek atau perubahan ahli pasukan. Dalam pasukan yang Berjaya, apabila seseorang ahli pasukan meninggalakn pasukan dan ahli baru masuk, pasukan biasanya akan ke faa forming.



KELEBIHAN DAN FAEDAH KERJA BERPASUKAN

1, Memupuk Sikap Bekerjasama                                           
2, Membuat Keputusan dan Penyelesaian Masalah
3, Sumber Manusia Lebih Produktif
4,Membina Komitmen
5, Komunikasi berkesan
6, Berkualiti
7,Semangat dan Motivasi
8, Mengurangkan Tenaga dan Kakitangan
9, Kepuasan Bekerja





CIRI-CIRI KERJA BERPASUKAN



1, Kepimpinan Ketua
2, Keanggotaan Ahli
3, Rangkaian Hubungan
4,Cara Penyelesaian Masalah
5,  Mencapai Matlamat


RUMUSAN...

Kepimpinan dalam organisi adalah merupakan faktor yang penting dalam menentukan jatuh bangun sebuah organisasi kerana  pemimpinlah yang menentukan bagaimana anggota lain digerakkan ke tahap maksimun bagi mencapai matlamat organisasi.

PEMBANGUNAN KEPIMPINAN MELALUI KERJA BERPASUKAN


   DEFINISI KONSEP KERJA BERPASUKAN


Menggunakan konsep kerja berpasukan adalah satu pendekatan yang unik tapi kreatif. Hal ini kerana pendekatan kerja berpasukan mengenal pasti segala kekuatan dan kelebihan kesemua ahli, mengembleng segala elemen positif dan mengabungkannya sebagai satu punca tenaga yang baru (Francis & Young 1979). Pemimpin atau pengurus boleh menjadikan satu pasukan kerja yang lebih efektif dengan cara mengumpul semua ahlinya yang berbakat serta memupuk dan memotivasikan semangat mereka menjadi lebih positif  demi mencapai matlamat pasukan kerja yang ditetapkan.


PERBEZAAN ANTARA KERJA BERKUMPULAN DAN KERJA BERPASUKAN




KERJA BERKUMPULAN atau GROUP WORK terdiri daripada individu yang melakukan kerja masing-masing yang dipertanggungjawabkan dalam satu kumpulan. Ahli-ahli dalam satu kumpulan ini mungkin tidak mempunyai matlamat yang sama tapi mereka masing-masing bertekad mahu menyiapkan kerja mereka. Kesimpulannya dalm kumpulan kerja, ahli berusaha  untuk menyiapkan kerja demi untuk mendapatkan ganjaran yang tertentu seperti pengiktirafan emosi ataupun pulangan kewangan.



KERJA BERPASUKAN ialah satu kumpulan kerja ahli-ahlinya melaksanakan tugas bersama-sama dan berusaha mewujudkan suasana kerja yang lebih harmonis (Shari,1991). Francis Young(1997) menambah bahawa ahli  kepada satu pasukan kerja bekerja dalam satu kumpulan dengan tekad untuk bekerjasama. Ahli pasukan mempunyai satu matlamat yang sama bagi iaitu, menyiapkan sesuatu kerja. Dengan ringkasnya ahli pasukan kerja mempunayai garis panduan dan atur cara yang ditetapkan dan beriltizam memberikan hasil kerja yang berkualiti dem untuk mencapai wawasan bersama.

FUNGSI PEMIMPIN

FUNGSI PEMIMPIN

Fungsi tugasan: memahami tugas, merancang pelbagai rancangan bagi menyelesaikan tugasan, menerangkan anggota pasukan tentang tugas dan perana mereka, memperuntukan sumber, member I tugasan, menerangkan maklumat tugasan, mengawal perjalanan kerja, mengetuai pasukan supaya member I fokus , menyemak perjalanan kerja, membuat penilaian proses dan membuat penilaian akhir.

Fungsi kumpulan : Pemimpin menjadi contoh kumpulan, pengekalan disiplin anggota, membina semangat memastikan kumpulan bergerak memberi  galakan, member motivasi kepada kumpulan, berkomunikasi secara terbuka, member latihan jika perlu, menyelesaikan konflik, dan melantik pembantu pemimpin.

Fungsi terhadap individu : melibatkan anggota pasukan dalam perbincangan dan aktiiviti, mengawal anggota yang terlalu aktif atau agresif, bersedia untuk menggunakan kemahiran individu, berusaha melibatkan anggota yang kurang aktif, mengguankan kemahiran khusus individu, meningkatkan kemahiran individu, member maklum balas yang konstruktif, memnberi pujian dan sokongan, mengelak bias kepada individu tertentu dan mengelak dari menyelebahi individu tertentu.






                 

KEPIMPINAN (DEFINASI)



DEFINISI KEpimpinan


1, Satu proses dimana seorang ejen menpengaruhi atau memujuk subordinatnay supaya berkelakuan seperti yang dikenhendaki(Bennis 1959).

2, Hadirnya pengaruh tertentu di dalam hubungan diantara dua orang atau lebih (Hollander dan Julian 1969).

3, Mengarah atau menyelaras kerja-kerja ahli kumpulan (Fiedler 1967)

4, Hubungan antara perorangan(interpersonal) iaitu ahli lain mematuhi.

5, Merobah pengikut, membentuk visi dan matlamat yang mungkin boleh dicapai, dan dapat menerangkan dengan jelas cara untuk mencapai matlamat tersebut(Bass 1985)

6, Proses mempengaruhi kumpulan yang terancang kearah mencapai (Roach & Behling 1984)

7, Tindakan-tindakan yang memfokuskan sumber untuk mencipta peluang-peluang yang dikehendaki (Campbell 1991)

8, “Kepimpinan adalah kebolehan memujuk pengikut supaya memahami objektif organisasi. Ia adalah faktor manusia yang mengajak anggota kumpulan supaya bergerak bersam-sama, memberi mereka motivasi bagi mencapai matlamat organisasi. Aktiviti kepimpinan melibatkan aspek perancangan, penyusunan organisasi, dan membuat keputusan yang mencetuskan motivasi dalam kalangan anggota kumpulan bagi mereka mencapai matlamat(Davis 1967).

9, Northouse (2007) mengemukakan satu definasi yang mudah difahami seperti berikut: “kepimpinan adalah proses di mana individu mempunyai upaya mempengaruhi orang lain bagi mencapai matlamat organisasi dan membawa organisasi ke arah yang lebih mantap dan teguh.



DALAM SEMUA DEFINISI KEPIMPINAN TERDAPAT BEBERAPA ELEMAN PENTING ATAU FAKTOR UTAMA SEPERTI BERIKUT:

1.       PEMIMPIN
pemimpin hendaklah mengetahui siapakah dirinya sendiri, apakah kekuatan dan kelemahan dirinya sendiri, apakah kurang diketahui, dan apakah pemimpin perlu lakukan jika terdapat perkara yang belum mahir.


2.       PENGIKUT


pemimpin yang berkesan mempunyai hubungan yang baik dengan pengikutnya.

3.       KOMUNIKASI

komunikasi amat penting antara pemimpin dan pengikut kerana tanpa komunikasi  matlamat organisasi gagal difahami bersama.

4.       SITUASI 

pemimpin perlu memahami sesuatu situasi dan mengaplikasi tindakan yang sesuai menurut masa, tempat dan upaya anggota pasukan.

CIRI-CIRI PENYELESAIAN MASALAH YANG BAIK DAN TIDAK BAIK....CIRI-CIRI PENYELESAIAN MASALAH EFEKTIF DAN TIDAK EFEKTIF.....FAKTOR KEGAGALAN MENYELESAIKAN MASALAH

CIRI-CIRI PENYELESAIAN MASALAH YANG BAIK DAN TIDAK BAIK

CIRI-CIRI PENYELESAIAN MASALAH YANG BAIK
CIRI-CIRI PENYELESAIAN MASALAH YANG TIDAK BAIK.
Sedar tentang keserupaan, kelainan dan analogi.
Tidak boleh mengenal pasti serta mendefinisikan masalah.
Boleh mengenal pasti unsur-unsur yang penting dalam sesuatu masalah.
Suka meninggalkan masalah yang kompleks
Mahu bersikap fleksibel dalam bertukar-tukar cara penyelesaian.
Cepat membuat kesimpulan(jawapan) tanpa memikirkan langkah demi langkah.
Bersikap positif bahawa setiap masalh boleh diselesaikan melalui analisis yang berterusan.
Tidak percaya kepada analisis yang berterusan boleh menyelesaikan masalah.
Mengambil berat tentang dan memahami fakta-fakta dengan sepenuhnya.
Gopoh membuat pemilihan cara penyelesaian masalh yang terbaik.
Boleh memecah masalah kepada bahagian yang  lebih kecil.


CIRI-CIRI PENYELESAIAN MASALAH EFEKTIF DAN TIDAK EFEKTIF

CIRI-CIRI
EFEKTIF
TIDAK EFEKTIF
SIKAP
Percaya bahawa masalah boleh diselesaikan.
Cepat putus asa.
TINDAKAN
Memahami masalah berulang kali.
Memeriksakan masalah.
Bertanyakan soalan.
Mencipta gambaran mental.
Melukis lakaran.
Menulis soalan.
Tidak cepat membuat kesimpulan.
Hanya mengharapkan penyelesaian akan muncul sendiri.
Tidak mampu untuk memeriksa masalah.
Terus melompot membuat kesimpulan.
KETEPATAN
Memeriksa berulang kali.
Tidak mameriksa.
PROSEDUR PENYELESAIAN
Memecahkan masalah kepada bahagian yang lebih kecil.
Bermula pada titik pertama yang mereka fahami.
Menggunakan konsep-konsep asa sebagai landasan.
Menggunakan heuristika
Bertahan apabila tersekat.
Menggunakan formula-formula kuantitatif.
Mengikut perkembangan kemajuan.
Tidak memecahkan masalah
Tidak tahu di mana hendak bermula.
Gagal untuk mengenal pasti konsep-konsep asas.
Meneka
Berhenti bila tersekat.
Tidak menggunakan sebarang formula-formula kuantitatif.

FAKTOR KEGAGALAN MENYELESAIKAN MASALAH

1, Tidak menyedari akan kehadiran masalah dalm sesuatu situasi dan tidak menyedari isu sebenar  yang perlu diselesaikan.
2, Tidak mempunyai maklumat yang menunjukkan ada masalah sedang berlaku dan perlu diselesaikan.
3,  Sesuatu masalah yang terjadi  itu terlalu besar sehingga tidak mampu ditangani dan difahami.
4, Ramai orang yang tiada pengalaman dan pengetahuan menjadi punca pada sesuatu masalah dan tidak menyedari mereka sebenarnya yang menyebabkan timbulnya masalah tersebut.
5, Kita sering memberi  perhatian pada bahagian yang nyata sahaja dan bukannya pada bahagian yang penting.
6, Tidak cukup waktu untuk mengumpul data atau menganalisis data, menyebabkan kita gagal memahami masalah dengan tepat.

LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENGUASAI KEMAHIRAN MENYELESAIKAN MASALAH


1,  Mencari sebab-sebab timbulnya masalah dengan meneliti keadaan pada masa tersebut dan mencari tujuan serta sebab masalah tersebut perlu diselesaikan.
2,  Memfokuskan isu-isu yang penting, halangan kepada penyelesaian dan sebab timbulnya halangan juga dikenalpasti.
3, Seterusnya mencari dan menyenaraikan pelbagai kemungkinan penyelesaian masalah dan alternatif.
4, Selepas itu, semua alternative penyelesaian yang tersenarai dikaji berdasarkan kesan dan akibat, dari segi kebaikan dan keburukannya serta kepentingannya.
5, Maka, sesuatu alternative penyelesaian yang terbaik akan terpilih dan diguna untuk mengatasi masalah yang dihadapi.

RUMUSAN

Setiap masalah yang dihadapi akan terkandung di dalamnya benih penyelesaian. Oleh itu, kita harus memikirkan dan mengambil langkah yang bijak untuk mengatasi masalah tersebut….(^_~)

BENTUK-BENTUK PENYELESAIAN MASALAH

BENTUK-BENTUK PENYELESAIAN MASALAH
Menyelesaikan masalah adalah aktiviti yang sukar, tetapi lebih sukar lagi aktiviti mencari dan mengenal masalah. Keupayaan menyelesaiakn masalah adalah penting. Tetapi lebih penting lagi ialah keupayaan merumuskan apakah masalah yang sebenarnya sedang cuba diselesaikan?

BENTUK-BENTUK PENYELESAIAN MASALAH TERDIRI DARI BEBERAPA BENTUK PENYELESAIAN. ANTARANYA:

1, Penyelesaian masalah secara saintifik.
2, Penyelesaian masalah secara kritis/ logik
3, Penyelesaian masalah secara kreatif/ lateral
4, Penyelesaian masalah secara islam
5, Penyelesaian masalah secara emosi
6, Penyelesaian masalah secara rohani
7, Penyelesaian masalah secara intuitif
8, Penyelesaian masalah melalui pemikiran reflektif
9, Penyelesaian masalah melalui pengalaman lalu


 PENYELESAIAN MASALAH SECARA SAINTIFIK

Ø  Mengadakan hipotesis iaitu ramalan yang munasabah berdasarkan pemerhatian.
Ø  Mengumpul maklumat iaitu, pengumpulan data yang bertujuan untuk menguji hipotesis yang dibuat. Contohnya ujikaji, kajian kes, soal selidik dan sebagainya.
Ø  Membuat kesimpulan iaitu mengadakan interpretasi dan kesimpulan  tentang kajian yang telah dijalankan. Selagi tidak terdapat bukti ataupun bukti tidak mencukupi, maka kesimpulan tidak dapat dibuat dan hukuman tidak boleh ditentukan.

PENYELESAIAN MASALAH SECARA KRITIS DAN LOGIK

Menurut Abdul Rahman menyelesaikan masalah secara logik  melibatkan proses rasianal-deduktif:

Ø Mengenal pasti dan memahami premis masalah.
Ø Mencari sebab dan punca masalah.
Ø Menilai cara-cara penyelesaian iaitu, memilih cara-cara terbaik dan paling berkesan untuk menghadapi masalah yang dihadapi.
Ø Membuat kesimpulan tentang kesan pelaksanaannya.

PENYELESAIAN MASALAH SECARA KREATIF / LATERAL

Ø Tidak terus menggunakan kaedah pertama yang didapati
Ø Cuba fikirkan apakah cara-cara yang mungkin digunakan oleh orang lain seandainya masalah itu berlaku pada mereka.
Ø Tidak bersifat defensive terhadap masalah itu.
Ø Minta pendapat orang lain yang tidak selalu terlibat dengan masalah.
Ø Biasakan dengan tabiat mengeram idea-idea untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
Ø Yakin pada diri dan idea sendiri
Ø Gunakan peta minda.
Ø Biasakan diri dengan tabiat sengaja mencari-cari pelbagai masalah yang ada di sekeliling kita.


PENYELESAIAN MASALAH SECARA ISLAM


  Menurut Abdul Rahman(2002), penyelesaian masalah secara islam terbahagi kepada tiga pendekatan , iaitu pendekatan tauhid, pendekatan hokum dan pendekatan sufi. Ketiga-tiga  pendekatan ini juga dikenali sebagai aqidah, syariah dan akhlak. Pendekatan ini saling melengkapi dan saling menguatkan , kerana semuanya berasaskan ajaran islam yang syumul (menyeluruh) dan takammul(sempurna).

Pendekatan secara tauhid:
Ø  Tuhan
Ø  Alam
Ø  Manusia.

Pendekatan hukum:
Ø  Pendekatan Sufi.


















Wednesday 28 December 2011

KREATIVITI DALAM MENYELESAIKAN MASALAH

KREATIVITI DALAM MENYELESAIKAN MASALAH

Menurut  Ainon Mohd et al.(2005) terdapat beberapa panduan untuk menyelesaikan masalah secara kreatif.

PERTAMA
Jangan terus menggunakan penyelesaian pertama yang diperoleh, kerana ia belum tentu yang terbaik. Teruskan berfikir untuk mencari penyelesaian lain, kemudian baru memilih pnyelesaian yang terbaik.

KEDUA
Cuba fikirkan apakah cara-cara yang mungkin digunakan oleh orang lain seandainya masalah itu berlaku kepada mereka.

KETIGA
Jangan bersikap defensif pada sesuatu masalah, terutamanya apabila berhadapan dengan masalah yang dipercayai menyusahkan dan membebankan. Sikap defensif menyebabkan individu tidak dapat berfikir secara kreatif kerana terlalu memikirkan akibat-akibat yang bakal ditanggung.

KEEMPAT
Minta pendapat orang lain yang tidak terlalu terlibat dengan masalah tersebut, kerana mereka  memisahkan diri daripada masalah tersebut dan mempunyai pandangan yang lebih objektif dari pandangan sendiri.

KELIMA
Biasakan diri dengan cara mengeram idea-idea untuk menyelesaikan masalah. Elakkan terburu-buru untuk menyelesaikan masalah.

KEENAM
Yakin pada diri diri dan idea sendiri. Ramai orang yang tidak yakin pada kebagusan idea-idea mereka kerana bimbang dikatakan idea bodoh. Akhirnya idea mereka mati begitu sahaja.

PROSES, KEMAHIRAN DAN STRATEGI MENYELESAIKAN MASALAH

PROSES MENYELESAIKAN  MASALAH

Berikut merupakan susunan proses dalam menyelesaikan masalah:
  • Menyedari masalah
  • Memahami masalah
  • Meneroka pilihan-pilihan penyelesaian
  • Meninjau kesan akibat pilihan
  • Memilih pilihan terbaik sebagai penyesaian

KEMAHIRAN  MENYELESAIKAN  MASALAH

Menyelesaikan masalah adalah satu proses mental untuk mengatasi halangan yang sedang dihadapi berdasarkan tujuan tertentu. Menyelesaikan sesuatu masalah boleh dijadikan sebagai cabaran kepada seseorang. Seseorang akan bersungguh-sungguh menyelesaikan masalah sekiranya terdesak untuk menanggani keadaan yang tidak menyenangkan. Penyelesaian terbaik ialah penyelesaian yang mengambil kira kesemua kesan akibatnya. Apabila terdapat banyak kesan negatif, maka pilihan itu hendaklah dipertimbangkan semula ataupun ditolak.




STRATEGI PENYELESAIAN MASALAH

Algoritma : prosedur langkah demi langkah yang sistematik dan konsisten dan menghasilkan penyelesaian yang sama.

Heuristik : Jalan pintas yang berkemungkinan tinggi membawa kepada penyelesaian tepat. (rules of thumb). Ia merupakan butir-butir maklumat lama yang telah membantu penyelesai pada masa duhulu.

Submatlamat : Srategi memperincikan sesuatu masalah kompleks kepada beberapa submatlamat atau masalah kecil(sub-problem).