Saturday 31 December 2011

PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT bahagian 2

KAEDAH MEMPEROLEH DAN APLIKASI

# USIA 6-24 TAHUN : pembelajaran pada usia ini berlangsung di institusi-institusi pendidikan; sekolah rendah, sekolah menengah dan pengajian tinggi. Objektif pembelajaran pada tahap ini untuk membangukan secara holistic empat aspek berikut iaitu : (1) aspek fizikal, (2) intelektual (3) kapasiti social dan (4) pembangunan emosi dan mental.

 
                                                         
# USIA 25-60 TAHUN : pembelajaran pada tahap usia ini berlangsung secara tidak formal melalui media instructional  di tempat kerja, dari rakan sekerja, media massa, teknologi maklumat, persekitaran dan alam sekitar. Individu julat umur ini belajar daripada pengalaman penyelesaian masalah. Untuk itu mereka memerlukan pembangunan intelek, kemampuan dan intergriti yang berterusan.


  

# USIA 60 TAHUN KE ATAS : Pembelajaran menerusi aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan tahap umur mereka seperti kerja-kerja bersifat kemasyarakatan. Individu dalam julat ini mampu mendapat dan menyumbangkan pengetahuan kepada masyarakat. Mereka juag boleh menjalankan kerja-karja sukarela melalui persatuan atau kelab komuniti yang wujud daam masyarakat. Aktiviti seperti ini mampu melahirkan rasa kepuasan kepda golongan ini disamping member I faedah kepada masyarakat.


MODEL PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT


RUMUSAN

KEMAHIRAN PENGURUSAN MAKLUMAT DAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT ADALAH SALING BERKAIT ANTARA SATU SAMA LAIN......(^_^)

No comments:

Post a Comment