Saturday 31 December 2011

PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT


KONSEP DAN DEFINISI
Pembelajaran sepanjang hayat ialah pencarian ilmu pengetahuan untuk peribadi atau professional yang dilakukan sepanjang masa, sukarela, dan atas motivasi kendiri.  Ia juga pembangunan potensi manusia melalui proses pembelajaran berterusan yang memotivasi dan mengupayakan individu menguasai ilmu, menghayati nilai murni yang diperlukan sepanjang hayat dan meluasi pengalaman hidup supaya individi mengambil tanggungjawab dalam berbagai peranan dan keadaan dengan yakin dan serta kreatif menghadapi  segala cabaran hidup.( Ibrahim Ahmad Bajunid 2006, Hargreaves 2004, Aspin et al. 2001, Gelpi 1995).
Zulkefli (2005) mentakrifkan PSH atau Pembelajaran Brerterusan sebagai prose sepanjang hayat yang terdiri daripada latihan, pembangunan diri dan pembeajaran.

PSH dilalaksanakan dalam beberapa konsep dan konteks berikut iaitu:






1, Home schooling yang berkonsep tidak formal dan dijalankan di rumah.

2, Pendidikan dewasa yang berkonsep formal untuk mendapatkan kemahiran sijil yang diperlukan untuk memulakan kerjaya.

3, Pendidikan lanjutan yang berkonsepkan formal dan dijalankan di instituasi pengajian tinggi.

4, Latihan dalam perkhimatan (job trining) yang berkonsep formal atau tidak formal untuk meningkatkan profesionalisme dan kemahiran melalui bengkel atau kursus yang dianjurkan oleh organisasi.

5, Pembelajaran maya yang berkonsep formal dan tidak formal berasaskan pembelajaran kendiri menggunakan alat multimedia dan sumber dalam talian


LITERASI MAKLUMAT DAN PSH
Untuk memperkasakan penguasaan literasi maklumat, proses PSH perlu dilaksanakan secara konsisten. Kedua-dua jelas mempunyai hubung kait di antara satu sama lain seperti berikut:

1, Bersifat mendorong-kendiri dan terarah-kendiri:
Kedua-dua proses berjalan berasaskan inisiatif dan motivasi kendiri setiap individu tanpa memerlukan arahan atau panduan individu yang lain. Walau bagaimanapun, bimbingan atau nasihat individu yang berpengalaman boleh membantu dalam kedua-dua proses tersebut.

2, Berpotensi membangunkan kuasa-kendiri :
Kedua-dua proses berpotensi membangunkan kuasa-kendiri setiap individu ke tahap yang lebih baik dalam kehidupan tanpa mengira latar belakang ekonomi atau social (umur, agama, bangsa dan status).

3, Bersifat benar-kendiri :
Kedua-dua proses akam menjadikan seorang indvidu celik maklumat dan pengetahuan serta berpotensi menjadikannya seorang yang berilmu dan bermoral.
                              

No comments:

Post a Comment