Saturday 31 December 2011

PENGURUSAN MAKLUMAT DAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT

KEPENTINGAN

1, Pada peringkat individu, ia boleh membantu individu merancang  srategi untuk mendapat kemahiran dan pengetahuan untuk meningkatkan kerjaya mereka.

2, Dapat menguasai pelbagai kemahiran terkini.

3, Pada peringkat organisasi, pengurusan pengetahuan juga dapat membantu organisasi dalam memperbaiki kebersanan dan kecekapan, memperbaiki kedudukan pasaran, memperbaiki komunikasi antara pekerja, meningkatkan sinergi antara pekerja, dan membolehkan pembelajaran menjadi lebih lebih berkesan dan cekap.(Beijerse 1999).

4,  Amat releven dalam aspek isu semasa bagi menghasilkan keputusan yang betul mengenai isu-isu yang penting dalam kehidupan seharian.

5,  Berupaya mengembangkan potensi seseorang itu melalui proses pembelajaran berterusan yang dapat memotivasi dan membolehkan sesorang individu itu menguasai ilmu, menghayati nilai murni dan memperluaskan pengalaman hidup supaya individu itu berupaya menangani cabaran hidup dengan yakin serta kreatif.

6, Penguasaan PSH adalah sejajar dengan kehendak social dan ekonomi semasa yang mendorong individu menjadi aktif demi kebaikan diri sendiri.(Zahiyah dan Abdul Razak 2010)

No comments:

Post a Comment